Jdi na obsah Jdi na menu
 


O METODĚ PILATES

1. 6. 2008

PILATES - je cvičební metoda, která se začleňuje do oblasti cvičení pod názvem Body & Mind a v poslední době se stala velmi oblíbenou a populární a velmi často se objevuje v rozvrzích všech fitness center. Svůj název dostala po autorovi metody, který tento systém cvičení "objevil", propracoval a prakticky vyzkoušel. Metoda vznikla na základě rehabilitačních cvičení, které v době mezi válkami autor realizoval v době své internace na ostrově Man, kde se věnoval svým spoluvězňům a lidem nějakým způsobem fyzicky postiženým. Po válce otevřel v New Yorku své první studio se svou ženou Clarou a uplatil tento systém i u sportovců, hlavně tanečníků, boxerů a atletů...

Celý systém cvičení je založen na dodržování několika hlavních principů, které se hodně přibližují k některým východním systémům jako je např. joga, taichi a pod. Pilates se nikdy netajil s tím, že z těchto systémů také čerpal.

Hlavními principy jsou:

  • POWER HOUSE  tzv. CENTRUM - každý pohyb vychází ze středu těla - z místa těžiště (podle vaší konstituce cca 2-3 cm pod pupíkem) - používá se povel "přitáhnout pupík k páteři" - což znamená maximálně zapojit do kontrakce břišní svaly a pánevní dno. Teprve potom provádíme další pohyb trupem či končetinami. Pozor nejedná se o podsazení pánve stahem hýždí (!) - systém pilates respektuje přirozené zakřivení páteře.
  • DÝCHÁNÍ - dýchá se hlavně pravidelně, prohloubeným nádechem i výdechem, nádech je směřován do stran - rozšiřuje hrudník (NE nahoru do ramen!) a výdech je soustředěn na centrum - power house, kde se zapojí komplexně všechny břišní svaly a pánevní dno. Používá se pokyn - který obrazně pomůže pochopit - JAK vtáhnout pupík k páteři a sice "jako když si zapínáte zip u těsných džínů (u dnešních kalhot končících ne v pase, ale u hrbolů pánevních kostí to není tak markantní :-))
  • SOUSTŘEDĚNÍ - KONCENTRACE - při cvičení je třeba přemýšlet o cvičení a o tom, jak jednotlivé cviky provádíte, jak při nich dýcháte, jak reaguje vaše tělo. Když při cvičení přemýšlíte o tom, jak si zítra vyrazíte s kamarádkou, nejen že účinek cvičení není dlouho patrný, ale i technika cvičení je obtížně proveditelná....Ale na druhou stranu, když večer ulehnete do postele a znovu si ve svých představách projíždíte cvičební sestavu - je již dokázáno, že organizmus reaguje - i když zrovna necvičíte.
  • KONTROLA TĚLA - při cvičení je třeba neustále kontrolovat jednak správnou techniku provedení cviků a dodržování všech principů a hlavně kontrolovat a pozorovat reakce vašeho těla a organizmu, přizpůsobit rozsah a náročnost vašim schopnostem tak, abyste všechny cviky prováděli "v pohodě" bez zatěžování nežádoucích oblastí těla. Znamená to, že pokud za každou cenu chcete cvik provést podle předlohy a dotyčná svalová skupina ještě není dostatečně pohybově a silově vyspělá - začnou se zapojovat i svalové skupiny - zravidla na opačné straně těla než jsou ty, které mají být zrovna v akci. Tím dojde k přetížení a rozvíjení svalové nerovnováhy. Proto cvičte jen tolik, na kolik se cítíte a své pohyby stále kontrolujte!!!
  • PLYNULOST POHYBU - pohyby neprovádějte švihem, ale velmi pomalu a kontrolovaně. To je zpočátku velmi těžké - pomalu prováděný přesný pohyb je náročnější, než rychlý a švihem nebo velkou silou provedený. Rychlost pohybu by se dala přirovnat pohybu ve vodě - tzv. floating - plovoucí pohyb. Až se techniku pohybu spolehlivě naučíte - postupně můžete zvětšovat jak rozsah, tak i rychlost pohybu.
  • ROVNOVÁHA - metoda PILATES pracuje ještě se dvěma důležitými faktory a sice:  bere v úvahu přitažlivost zemskou - gravitaci a vaši hmotnost a současně vychází při provádění některých cviků ze zásad biomechaniky. Tím, že se tělo dostává do poloh, ve kterých je třeba udržet rovnováhu (kolébky apod.) posiluje velmi důležitý systém hluboko uložených svalů - které se zapojují do aktivity pouze reflexně - tedy se procvičují právě v situacích, kdy je třeba "držet rovnováhu".

INTEGRACE - propojení a sjednocení všech výše uvedených principů je cílem Pilatesovy metody, výsledkem je potom vyrovnání svalových dysbalancí (nerovnováh -  způsobených jednostranným pohybem a stresem) a uklidnění mysli při koncentraci na vlastní prožitek ze cvičení.

Cvičení je poměrně náročné a je velmi těžké se ho naučit bez odborného vedení. Ve výčtu výše uvedených principů, není možné postihnout celou šíři techniky a rozmanitost  a specifičnost provádění této naprosto úžasné metody.

Přeji vám mnoho trpělivosti s vaším tělem a mnoho štěstí, abyste našli šikovnou cvičitelku, se kterou proniknete do tajemství Pilatesova cvičebního systému tak, aby vaše tělo bylo zdravé a pružné a vaše mysl projasněná a optimistická !

 

HFV (16.06. 2008)

 

Obrazek

 

Prohlédněte si na obrázku hluboké svaly trupu (M. multifidus), které  jsou hlavním cílem balančního cvičení a které jsou dominantní pro udržení správného postavení jednotlivých segmentů páteře a tak dokonalé funkčnosti celku.