Jdi na obsah Jdi na menu
 


POSILUJTE S THERA - BANDem

31. 8. 2008

 

Pravidelné cvičení by mělo být dnes pro řadu z nás samozřejmostí. Každému vyhovuje jiný druh pohybu, někdo plave, lyžuje, jezdí na kole, běhá nebo chodí venku v přírodě, jiný má raději prostředí tělocvičny, posilovny či fitness. Důležité ale je, že si již řada lidí uvědomuje naléhavost a nutnost pohybu pro plnohodnotný každodenní život.

 

 

Lidský organismus je uváděn do pohybu složitou spoluprací činností svalů a nervů. Tělo je důmyslný a složitý systém, který je třeba, stejně tak jako stroje, pravidelně udržovat, tak aby pracoval  jak se od něho očekává. Váš drahý automobil, sekačku, vysavač nebo robot také pravidelně myjete, mažete a dodáváte mu energii ve formě benzínu nebo elektrického proudu.. Věnujete se svému tělu alespoň tak, jako svému autu nebo domácnosti?

 

 

Lidské tělo se neustále opotřebovává, ale zpravidla dokud slouží, nebo příliš nebolí, není důvod nic řešit. Avšak když se objeví problém, může být již pozdě.

 

 

Každý by se měl zamyslet nad svým tělem a časovými možnostmi a v rámci alespoň nejnutnějšího udržení zdraví najít několik chvilek v týdnu a dopřát tělu jeho pravidelnou údržbu, která nespočívá pouze v tělesné očistě a nasycení klasických hladových potřeb.

 

 

CO JE THERA-BAND

 

Thera-Band je 10 cm široký gumový (latexový)  pás libovolné délky, kterou zvolíte podle druhu prováděného cvičení. Thera-Bandy jsou barevně odlišené a jejich barva určuje sílu tahu. V zásadě - čím je gumový pás světlejší, tím menší klade odpor. Gumové pásy Thera-band mají nepatrnou hmotnost, velkou pružnost a poddajnost, snadno se s nimi manipuluje. Jsou vyrobeny  ze 100% latexu, což je čistě přírodní produkt, ekologicky nezávadný.

 

 

Již 23 let se používá v rehabilitačních centrech, na klinikách, ve školních tělocvičnách i fitness centrech. Při aerobních lekcích je to vhodný doplněk posilování, ale stejně úspěšně jej můžete využít při domácím cvičení, které snadno zvládnete. Gumy se prodávají buď v kotoučích, kde si ustřihnete délku pásu, tak jak potřebujete, nebo existují universální délky – 2,5m dodávané v sympatickém pouzdře se zipem (www.weve.cz)  Pro komplikovanější - rehabilitační účely, např. technika cvičení jejímž tvůrcem je Dr. Brügger, jsou gumy dodávány v délce 5,5m.

 Při správné údržbě a šetrném zacházení guma vydrží být funkční hodně dlouho. Pozor na ostré předměty a dlouhé nehty. Guma nemá být vystavována přímému slunci, po určité době ji lze i přeprat ve vlažné mýdlové vodě, řádně usušit – ne teplým vzduchem a ošetřit např. Dětským pudrem nebo škrobem.

 

 

Současně je možné ke gumám opatřit speciální držáky, které usnadňují držení gumy a zachování její požadované délky a dále i jakési „kotvy“, které šetří gumu při využití uchycení v prostředí kolem vás.

 

Jaký THERA-BAND zvolit?

 

Zvažte v jaké se momentálně nacházíte kondici. Je dobré opatřit si alespoň dva různé typy gumových pásů, abyste je mohli střídat. Např. podle typu zatěžovaných svalů. Budete-li posilovat menší svalové skupiny např. na pažích – postačí guma s menším odporem v tahu (světlejší barvy). Budete-li však chtít posilovat např. hýžďové svaly nebo svaly dolních končetin,  které jsou mnohem mohutnější než paže, zvolte gumu pevnější (tmavší barvy).

 

 

 

 

 

 

 

 

Pro ženy - začátečnice by tedy byla vhodná kombinace:               žlutá-červená

 

 

               - mírně pokročilé:                                                         červená-zelená

 

 

               - pokročilé (silačky):                                                     zelená-modrá

 

 

 

Pro muže  - začátečníci:                                                              zelená-modrá

                 -pokročilejší:                                                              modrá-černá

                 -a velcí siláci mohou zkusit i :                                      stříbrná-zlatá

 

 

 

 

 

Ačkoliv se vám možná na první natažení nebude guma zdát dostatečně silná = zdánlivě klade malý odpor, nezapomeňte, že při cvičení ji budete natahovat vícekrát za sebou (8 - 20x)  a odpor se bude zdánlivě stále zvětšovat. Máte-li možnost před volbou správné barvy gumy vyzkoušet – zkuste si zvolenou barvu natáhnout alespoň 8-10x a neměli byste cítit maximální úsilí, ale tak 60-70% maxima. Potom je to správný výběr.

 

Nezbývá než začít cvičit - výběr cviků i s popisem a fotografiemi najdete v mé knize Cvičení s gumovými pásy, kterou vydalo nakladatelství Arsci, kde je možné též knihu objednat a dostanete ji poštou na dobírku. (www.arsci.cz)